قدم اول در طراحی
اولین قدم برای شروع طراحی مطب های پزشکان این است که زمینه ی فعالیت و تخصص آنها را بررسی کنیم . طراحی مطب های پزشکی میتواند متناسب با هر تخصص پزشکان شکل و شمایل متفاوتی را به خود بگیرد . همانطور که معلوم است نقاط اشتراک زیادی را میتوان در روش های طراحی مطب پزشکان بر شمرد . اما تفاوت هایی اساسی میتواند شخصیت فضایی هر کدام از این تخصص ها را تعریف کند .مسلما مطب اطفال با مطب یک روانپزشک یا یک متخصص زیبایی تفاوت میکند . این تفاوت ها در انتخاب رنگ ، بافت ، متریال و نورپردازی ها خود را نشان میدهد و میتواند نقاط اشتراکی را نیز داشته باشند . پس میبینید که شناخت تخصص پزشک میتواند مجری دکوراسیون داخلی را در طراحی فضای این مطب ها کمک کند .
ایجاد ارتباط مناسب بین بیمار و پزشک
یکی از مواردی که میتواند به آرامش حال بیمار کمک کند ، این است که بتواند ارتباط خوب و قوی را با پزشک خود برقرار کند . اما از چه راهی میتوان این ارتباط را بین بیمار و پزشک برقرار کرد . ایده ی جذابی که میتوان برای این مسئله بیان کرد این است که دکوراسیون داخلی را بر اساس علاقه مندی ها و سرگرمی های مورد علاقه پزشک و سازگار با روحیات او طراحی کرد . به طور مثال اگر پزشک علاقه مند به گل و گیاه است ، حضور گیاهان مناسب با محیط و حفظ بهداشت آنها و یا نصب تابلوهای نقاشی از گل و گیاه میتواند نشانگر روحیات پزشک باشد . یا اگر علاقه مند به ماشین باشد میتواند از ماشین های کوچک دکوری برای تزئین مطب خود استفاده کند . این ایده میتواند یک حس آشنایی و اعتماد را بین مراجعه کننده و پزشک ایجاد کند و بر روند درمان نیز تاثیر مثبتی دارد .
دکوراسیون فضای درمانی
فضای درمانی درواقع همانطور که از نامش مشخص است فضایی که با بیماران و پزشکان و پرستاران و ... در ارتباط می باشد و هدف از وجود اینگونه فضاهایی رفع مشکلات و بیماری های جسمی و روحی افراد مختلف می باشد . درواقغ فضای درمانی می تواند شامل مطب ، درمانگاه ، بیمارستان ، کلینیک و ... باشد و هر کدام از این ها عناصر و تجهیزات متفاوتی برای دکوراسیون دارند . اما به طور کلی برای انجام دکوراسیون فضاهایی که به عنوان فضای درمانی شناخته می شوند یکسری اصول و قوانین وجود دارد که باید رعایت شوند .
انواع فضاهای مورد نیاز در یک واحد درمانی
اتاق پزشک
یک واحد درمانی و یا مطب پزشک درواقع با وجود پزشک است که معنا پیدا می کند و هویت درمانی به خود می گیرد . به همین علت از جمله فضاهایی که این واحد باید داشته باشد ، اتاقی مخصوص پزشک می باشد . در این اتاق مریضان مراجعه کرده و معاینه می شوند و صحبت های لازمه با پزشک نیز در این اتاق صورت می گیرد . با توجه به نوع تخصصی که پزشک دارد و خدماتی که واحد درمانی ارائه می دهد می تواند ابعاد این اتاق و تجهیزاتی که در آن قرار دارد متفاوت باشد . اما به طور کلی یک میز و صندلی برای پزشک ، صندلی برای مراجعه کننده و کمدها و قفسه هایی برای نگهداری اسناد و مدارک و تجهیزات مورد نیاز پزشک در دکوراسیون این اتاق استفاده می شود .
فضای انتظار
فضای انتظار یکی از جمله فضاهایی در واحد درمانی می باشد که می تواند تاثیر زیادی روی رفاه بیمارانی که به آن جا مراجعه می کند بگذارد .
این فضا درواقع همانطور که از نام آن مشخص است فضایی است که بیماران می توانند در آن به انتظار نشسته تا نوبت معاینه شان برسد به صورت کلی این فضا دارای صندلی هایی می باشد که هر چقدر این صندلی ها بیشتر و راحت تر باشند ، رضایت افراد بیشتر جلب خواهد شد . چرا که هم تمامی افراد می توانند بنشینند و هم در زمان طولانی انتظار خسته و آسیب دیده نخواهند شد .با توجه به متراژ مطب می توان از انواع صندلی ها و یا مبلمان برای این فضا استفاده نمود . بعضی از مطب ها دارای صندلی هایی در کنار هم به صورت ردیفی بوده و در بعضی از مطب ها نیز از انواع مبلمان مدرن و ویکتوریایی و نئوکلاسیک و .. بهره می برند .
اتاق استراحت
اتاق استراحت درواقع فضایی است که مخصوص کارمندان و منشی ها و دستیاران پزشک طراحی داخلی می شود تا در صورت خستگی ، این افراد بتوانند زمانی را در آنجا به استراحت گذرانده یا ناهار و میان وعده ی خود را میل کنند . این فضا می تواند روی تامین رفاه کارمندان و میزان رضایت آن ها از محیطی که در آن کار می کنند تاثیر بگذارد و در نتیجه هر چقدر که آن ها راضی تر باشند ، بازتاب رضایت آن ها به بیماران رسیده و آن ها نیز راضی تر خواهند بود . این فضا می تواند شامل میز و مبلمان و یا حتی تخت خوابی ساده باشد . هر چقدر که این فضا به اتاق منشی و دستیاران و آبدارخانه نزدیک تر باشد ، کار آن ها برای رسیدگی به بیماران و استراحت نمودن نیز راحت تر خواهد شد .
اتاق دستیار پزشک و منشی
پزشکان با توجه به نوع خدمات و درمانی که ارائه می دهند به دستیار و یا دستیارانی و همچنین برای منظم شدن کارهای مطب نیز به منشی نیازمند می باشند . از این رو برای آنکه این افراد بتوانند فعالیت های خود را به صورت منظم و حرفه ای انجام دهند نیز به فضایی مخصوص احتیاج دارند . برای مثال اتاق منشی باید در ارتباط مستقیم با فضای انتظار بیماران باشد تا این فرد بتواند به بیماران نوبت داده و موارد مربوط به آن ها در پرونده شان ثبت نماید . دستیاران نیز نیازمند فضایی مخصوص و نزدیک به اتاق پزشک بوده تا بتوانند کارهای لازمه مانند گرفتن فشار و قند و ... را انجام داده و بعد از دریافت نتیجه ی آن ، آن را به پزشک مربوطه تحویل دهند ، در این صورت پزشک می تواند با دید بازتری به معاینه ی بیمار بپردازد .
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0